تـــصـــوف و عـــرفـــان

(تــزکــیــه و احــســان)

عرفان این است...

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۰، 10:11 PM

روزی فرمودند قدس سره :

عرفان این است که هر چیز را از خدا بدانی و هر مشکلی و سختی و خوشی که برای تو می آید، بدانی که از جانب خداوند متعال است.

چون تیر از کمان می گذرد

از کماندار داند صاحب خرد


روزی فرمودند: شخصی که شأن مجددیت داشته باشد ، فرق بدعت از سنت را کما حقه تشخیص می دهد ؛ در غیر اینصورت حتما در بعضی بدعات دچار می شود . اگرچه غوث زمان و قطب و علامه دهری باشد .


مجددیت مرتبه ای است که خداوند متعال به بعضی از بندگان عنایت می فرماید که شخص مجدد فرق سنت از بدعت را فورا تشخیص می دهد و در اکابر ما شاه اسماعیل(قدس سره)و سید احمد (شهید قدس سره) و اشرف علی تهانوی(قدس سره) از مجددین بودند و شأن مجددیت داشتند .


(توضیح : اگر در حالات و کمالات و نفرت از بدعات حضرت شیخ قطب الارشاد محمد عمر سربازی(قدس سره) صاحب بصیرتی توجه کند ،خواهد دانست که ایشان به معنی تمام و کمال دارای شأن بودند ؛ چنانچه نفرت از بدعات و شرک ها خمیر فطرت ایشان بود و راضی نبودند که کوچکترین بدعتی را به خاطر مصلحتی انجام دهند و قائل بودند که مصلحت در سنت است و بس) .

📚 تجلیات سربازی✨


✨تجلیات قطب الارشاد امام محمد عمر نقشبندی مجددی رحمه الله

✍🏻 مؤلف : حضرت مولانااحمد عبدالحق نقشبندی مجددی دامت برکاتهم العالیه

person فرید
chat
•••

روش ذکر اسم ذات در طریقه نقشبندیه مجددیه

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷، 2:34 PM

در گوشه ای(مسجد یا هر جایی که میسر گردید) دو زانو یا چهار زانو بنشیند چشمان را بسته تمرکز حواس را بر قلب خویش کند و تصور وخیال کند که‌ قلبش دارد الله الله می گوید و هنگام ذکر اين مطلب را در ذهن داشته باشد که :"خداوند متعال همان ذات بزرگ و مقدسیست که به وی ايمان آورده ام".


نه بسیار سریع ذکر کند نه بسیار کند بلکه طوری ذکر گوید که در یک دقیقه در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ اسم ذات بتواند ذکر کند.


قلب انسان سمت چپ قفسه سینه اندکی پایین تر (به فاصله دو انگشت)از پستان چپ قرار دارد.


همان گونه که گفته شد این ذکر ،قلبی و خیالی است و زبان در آن دخالتی ندارد.

مقدار روزانه این ذکر مقدس حداقل ۵۰۰۰ و حداکثر آن ۳۰۰۰۰ و بیشتر است‌ البته مقدار مناسب آن طبق استعداد و حال سالک توسط مرشد تعیین می شود.


برای رسوخ این ذکر مقدس باید در همه اوقات متوجه قلب و تصور ذکر بود.

به خاطر عدم تمرکز یا آمدن وسواس هنگام ذکر پریشان نباشد،ذکر را برای رضای الهی و آمدن محبت الهی انجام دهد حواس جمع گردد یا نه

person فرید
chat
•••

عروج به ملکوت و عالم امر

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹، 2:11 PM

📝السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حضرت جان مهربانم ،

ببخشید حالت عجیبی رخ داد

که نصف شب از خواب بیدار شدم و کاملا در بیداری احساس کردم

که حضرت عزرائیل تشریف آوردند و دارند روحم را قبض میکنند و زمانی که روح کامل کنده شد را متوجه شدم و روحم به طرف آسمانها داشت عروج میکرد

و حس کردم که الله تعالی را دارم میبینم و با چنان عظمتی مواجه شدم که فهم را توان فهم نبود و حیرت محض بودم از آن عظمت و سرشار بودم از انکسار و ذلت و درماندگی

و روحم به بهشت رسید و سرسبزی و نعمت های آن محسوس بود و اوج آرامش بود

که بعد ناگه به حال خود آمدم و متوجه شدم که روی بستر دارم استراحت میکنم و حیرت زده و شاد بودم.

مولوی....از زاهدان


✍وعلیکم السلام و رحمة الله وبرکاته عزیز.

عروجی بود که برایتان به ملکوت و عالم امر واقع گردید .

بسیار مبارک است

person فرید
chat
•••

آیا میتوان به زیارت قبور بزرگان رفت؟/احوال بی اختیاری سالک

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸، 9:0 AM

نامه

خدمت مرشد بزرگوارم مولانا شمس الحق فقهی سلام عرض می کنم

الحمدالله به اذکار پایبندم و گاهی احوالی بر من می آید

الحمدالله عشق به سنت و ذکر وجودم را فرا گرفته به گونه ای که در مورد رفتن به سر کار با اکراه می روم و خیلی اوقات نمی روم و در دل شوق چله نشینی است

آیا می توانم به نزد قبور بزرگان بروم و ...

... از مشهد


جواب

عزیزم .... علیکم السلام و رحمة الله و برکاته

عزیزم در مورد احوال بی اختیاری برای سالک در شریعت حکم معذور وجود دارد از همین رو اگر فریاد و حرکتی غیر اختیاری صورت گرفت قابل ملامت نیست

اما در مورد شما بنده به وجدان احساس می کنم قابل کنترل است و شما در این مورد اعتنا ندارید و این بسیار ناپسند است

مشایخ ما حرکات و فریاد های اختیاری را ریا می دانند

حتی خواجه پارسا رحمة الله می فرمایند در نزد صوفیه از صلیب بستن بدتر است

پس شما را امر به توبه می کنم و دوباره چنین حرکتی از شما صادر نگردد

اگر عده ای را می بینید کنترل احوال ندارند بنا بر معذور بودن است و نباید از احوال پیروی نمایید بلکه از اعمال پیروی کنید

همیشه باید ستر احوال نمود علی الخصوص در این زمانه که عده‌ای ناآگاه و یا مغرض، اعمال ناشایست مدعیان دروغین تصوف را حمل بر اصل تصوف می کنند

در تعجب هستم از آن کوتاه اندیشان که وجد و تواجد را مقام و منزلت می دانند این درحالی است که احوال هیچگاه مقصود نبوده و یک امتیاز معنوی محسوب نمی گردد

آنچه مهم است تمسک به توحید و شریعت و نفرت از شرک و بدعت است همراه با کثرت ذکر .

در مورد کارتان نیز در خطا هستید ، در نزد نقشبندیه چله کشی و .... بی ارزش است و برایشان گوشه نشینی معنا ندارد ، بلکه شعار آنان خلوت در انجمن است و دست بکار و دل بیار


بقول مولانا عبدالرحمن جامی رحمه الله

نقشبـــندیه عجـب قافـله ســالارانــند

کـه برند از ره پنـهان به حرم قــافله را

از دل ســالک ره جــاذبـه صحبــتشان

می بــرد وسوسه خلوت و فـکر چـله را

قاصری گر کند این طایفه را طعن قصور

حـاش لله که بر آرم به زبـان این گله را

همـه شیـران جهان بسته این سلسله انـد

روبه از حیله چه سان بگسلد این سلسله را


اما در مورد زیارت قبور بزرگان مانع شرعی وجود ندارد و اگر در مسیر راهی که جهت کاری به شهری سفر کردید بطور ضمنی نزد قبورشان رفتید مانع ندارد و آنجا برایشان دعا و ایصال ثواب نمایید اما از نشستن در کنار قبور آنان و مشغول ذکر و مراقبه شدن پرهیز نمایید که مغایر با عملکرد مشایخ ماست و مشابهت است با اهل بدعت

بقول شاه نقشبند رحمه الله.: گربه زنده بِهْ از شیر مرده

مشایخ و عرفای بزرگ با علو مقام و منزلت خویش از دار فانی رفتند و باید از مشایخ و عرفای حاضر کسب معرفت نمود


شمس الحق فقهی

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

person فرید
chat
•••