انقلاب قلب
باز شب جمعه فرا رسید؛ شبی که روح و روان عشاق سلطان عالم صلی الله علیه وسلم در هوای کوی دلبر مدنی علیه السلام به گرد قصر معلایش ، طواف کنان با بال عشق و خیال به طیران می پردازند و جان و دل و سرّ خود را با نسیم جانفزای آن آستان پر داستان ، می نوازند. گر چه جسم هایشان فرسنگ ها فاصله دارد ؛ اما جان هایشان بوسه زنان بر آن بارگاه مقدس ، معتکف آنجاست و مشغول باختن نرد عشق .
گرچه دورند از حریم پاک آن شاه عرب
لیکُ باشند دائما طوّاف آن شه ، با طرب
لذا شایسته است که ما دور افتادگان و از ره ماندگان ، فرصت را غنیمت شمرده و با تشبه به قافله عشاق ، با جناح درود و سلام ، طیرانی به سمت حریم محترم آن سید الانام و مصباح الظلام علیه السلام داشته باشیم ؛ به امید آنکه نسیم کوی آن فخر عالمیان ، مشاممان را بنوازد.
ای صبا گر بگذری بر درگه مولای من
بَر سلامم را برِ آن سید و آقای من
یک نصیحت
🔹جامع المنقول والمعقول حضرت اقدس مفتی محمد زرولی خان رحمه الرحمن فرمودند:
"یک نصیحت می کنم، همیشه به خاطر بسپارید؛ (نصیحتی که) مربوط به بخاری و ترمذی نیست ؛ بلکه متعلق به اسلام و نیاز (انسان) است.
و آن نصحیت اینست که بعد از دو رکعت سنت نماز مغرب ، ۶ رکعت نماز اوابین هرگز ترک نشود ؛ هرچند که بیماری یا سفر باشد. (در هر حالتی)
دار و مدار زندگی خود را بر این ۶ رکعت بنهید و همیشه با اهتمام بر آن مواظبت کنید تا بارش ثمرات آن را در زندگی ببینید."
📚أحسن البرهان؛ جلد٢
✒️ترجمه: احقر محمدعرفان
قطب الارشاد امام اهل سنت حضرت مولانا محمدعمر سربازی نقشبندی رحمه الله فرمودند:
عالم در دنیا انقلاب نمی آورد تازمانی که در قلب انقلاب نیاورد .
انقلاب علمای دیوبند بر اثر علم نبود ؛ بلکه بر اثر انقلاب قلب بود .
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال:
فردی ندانسته در حالت جنابت ، چندین نماز خوانده است. حال ، باید نماز ها را دوباره بخواند؟ آیا ندانستن وی ، عذر محسوب نمی شود؟
❣جواب:
همه این نماز ها را باید از سر نو بخواند.
ندانستن ، برای مسلمان در این ملک ( کشوری که تعالیم اسلامی در آن رواج دارد. ) و در این زمانه ، عذر نیست.
📚فتاوای حضرت شیخ الاسلام قطب العالم مولانا سید حسین احمد مدنی قدس سره
📝ترجمه : محمد عرفان غفر له
حل هر مشکل و پریشانی
🔶شیخ القرآن فقیه العصر حضرت الأستاذ مولانا مفتی محمد زرولی خان رحمه الرحمن فرمودند:
"تنها ۳ عمل را انجام دهید ؛ الله تعالی از هر نوع مشکل و پریشانی در دنیا حفاظت خواهد کرد. پنج وقت نماز ، اصل دین و روح الروح است . بدون آن ، انسان، انسان نمی ماند (انسانیت او تباه و برباد می گردد.) و هیچ کاری نمی تواند بکند. علاوه از آن (پنج وقت نماز) سه کار و وظیفه دیگر هست:
◻️همیشه بر ۶ رکعت اوابین بعد از نماز مغرب پایبندی کنید.
◻️به کثرت استغفار کنید. به یاد داشته باشید که تمام کارها به ذریعه استغفار ، کامل و پورا می گردند. اما در آن کوتاهی نشود. (در بیانی دیگر فرمودند که روزانه حداقل ۱۲۰۰بار استغفار خوانده شود.)
◻️در باب رزق (مانند امور مالی و تجارت و...) ، هرگز بر مردم سختی نکنید.
📚أحسن البرهان.
✒️ترجمه: احقر محمدعرفان
حافظ ابن رجب رحمه الله می گويد:
از حضرت عمر رضي الله عنه دربارهی افرادی سوال شد كه میل به معصيت و گناه و شهوت انجامش را دارند اما آن را انجام نمي دهند؛ فرمود : "اين ها كساني هستند كه الله تقواي قلوبشان را امتحان كرده است و اجر و مغفرت بزرگي خواهند داشت".
📚جامع العلوم و الحكم :۱۶/۲۲۵
*🖌️مــردم طولانی ترین شب سال (یلدا) را به یاد دارند و فراموش نمی کنند*
*اما از طولانی ترین روز غافلند و برایش آمادگی ندارند*
*💮«فِي يَوۡمٖ كَانَ مِقۡدَارُهُۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٖ»*
نشانه های ایمان
🔹جامع العلوم محدث المعی و مفسر لوذعی حضرت علامه محمّد زرولی خان قدس سره فرمودند:
"اگر کسی از من بپرسد که دلیل ایمان شما چیست؟ من فورا سه دلیل خواهم گفت:
۱. یک دلیل اینست که بسیار با قرآن کریم محبت دارم. حتی امامت نماز را تنها بدین خاطر انجام می دهم که قرآن مجید تلاوت کنم و در رمضان نیز بدین خاطر ، تفسیر درس می دهم که نقصان تمام سال ، جبران گردد.
۲. دوم اینست که بر بزرگان ، اساتذه و اکابر خود بیش از حد اعتماد دارم.
۳. و سوم اینست که دوست دارم در ماحول مسجد باشم."
📚أحسن البرهان
✒️ترجمه: محمد عرفان
پیر طریقت ، رهبر شریعت حضرت شیخالاسلام مولانا عبدالحمید دامت برکاتهم ، شامگاه شنبه (1 دیماه 1403) در اختتامیه نشست سورای عالی فقه و افتاء ، در فرازی از سخنان خویش فرمودند :
🔹 علاوهبر «فقه ظاهر»، باید به «فقه باطن» نیز توجه داشته باشیم
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم توجه به «فقه باطن» تاکید کردند و گفتند: آنچه در این جلسات و نشستهای فقهی مورد بحث و تبادلنظر قرار میگیرد «فقه ظاهر» است. اما علاوه بر توجه به این بخش، نیاز و مهم است که همۀ ما به «فقه باطن» نیز داشته باشیم. فقه باطن مربوط به تزکیه و اصلاح درونی است.
ایشان افزودند: فقهای گذشته به «فقه باطن» نیز بسیار توجه داشتهاند. تمام ائمه و مجتهدین ازجمله امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام مالک، امام احمدبنحنبل، سفیان ثوری رحمهمالله و سایر بزرگان و فقها علاوهبر شناخت و مهارت در زمینۀ فقه ظاهر و مسائل فقهی، در زمینۀ فقه باطن و اصلاح درونی نیز شناخت و مهارت داشتند و آن را در زندگی خود مورد توجه قرار میدادند.