تـــصـــوف و عـــرفـــان

(تــزکــیــه و احــســان)

انقلاب قلب

باز شب جمعه فرا رسید؛ شبی که روح و روان عشاق سلطان عالم صلی الله علیه وسلم در هوای کوی دلبر مدنی علیه السلام به گرد قصر معلایش ، طواف کنان با بال عشق و خیال به طیران می پردازند و جان و دل و سرّ خود را با نسیم جانفزای آن آستان پر داستان ، می نوازند. گر چه جسم هایشان فرسنگ ها فاصله دارد ؛ اما جان هایشان بوسه زنان بر آن بارگاه مقدس ، معتکف آنجاست و مشغول باختن نرد عشق .

گرچه دورند از حریم پاک آن شاه عرب

لیکُ باشند دائما طوّاف آن شه ، با طرب

لذا شایسته است که ما دور افتادگان و از ره ماندگان ، فرصت را غنیمت شمرده و با تشبه به قافله عشاق ، با جناح درود و سلام ، طیرانی به سمت حریم‌ محترم آن سید الانام و مصباح الظلام علیه السلام داشته باشیم ؛ به امید آنکه نسیم کوی آن فخر عالمیان ، مشاممان را بنوازد.

ای صبا گر بگذری بر درگه مولای من

بَر سلامم را برِ آن سید و آقای من


یک نصیحت

🔹جامع المنقول والمعقول حضرت اقدس مفتی محمد زرولی خان رحمه الرحمن فرمودند:

"یک نصیحت می کنم، همیشه به خاطر بسپارید؛ (نصیحتی که) مربوط به بخاری و ترمذی نیست ؛ بلکه متعلق به اسلام و نیاز (انسان) است.

و آن نصحیت اینست که بعد از دو رکعت سنت نماز مغرب ، ۶ رکعت نماز اوابین هرگز ترک نشود ؛ هرچند که بیماری یا سفر باشد. (در هر حالتی)

دار و مدار زندگی خود را بر این ۶ رکعت بنهید و همیشه با اهتمام بر آن مواظبت کنید تا بارش ثمرات آن را در زندگی ببینید."

📚أحسن البرهان؛ جلد٢

✒️ترجمه: احقر محمدعرفان


قطب الارشاد امام اهل سنت حضرت مولانا محمدعمر سربازی نقشبندی رحمه الله فرمودند:

عالم در دنیا انقلاب نمی آورد تازمانی که در قلب انقلاب نیاورد .

انقلاب علمای دیوبند بر اثر علم نبود ؛ بلکه بر اثر انقلاب قلب بود .


بسم الله الرحمن الرحیم

سوال:

فردی ندانسته در حالت جنابت ، چندین نماز خوانده است. حال ، باید نماز ها را دوباره بخواند؟ آیا ندانستن وی ، عذر محسوب نمی شود؟

❣جواب:

همه این نماز ها را باید از سر نو بخواند.

ندانستن ، برای مسلمان در این ملک ( کشوری که تعالیم اسلامی در آن رواج دارد. ) و در این زمانه ، عذر نیست.

📚فتاوای حضرت شیخ الاسلام قطب العالم مولانا سید حسین احمد مدنی قدس سره

📝ترجمه : محمد عرفان غفر له


حل هر مشکل و پریشانی

🔶شیخ القرآن فقیه العصر حضرت الأستاذ مولانا مفتی محمد زرولی خان رحمه الرحمن فرمودند:

"تنها ۳ عمل را انجام دهید ؛ الله تعالی از هر نوع مشکل و پریشانی در دنیا حفاظت خواهد کرد. پنج وقت نماز ، اصل دین و روح الروح است . بدون آن ، انسان، انسان نمی ماند (انسانیت او تباه و برباد می گردد.) و هیچ کاری نمی تواند بکند. علاوه از آن‌ (پنج وقت نماز) سه کار و وظیفه دیگر هست:

◻️همیشه بر ۶ رکعت اوابین بعد از نماز مغرب پایبندی کنید.

◻️به کثرت استغفار کنید. به یاد داشته باشید که تمام کارها به ذریعه استغفار ، کامل و پورا می گردند. اما در آن کوتاهی نشود. (در بیانی دیگر فرمودند که روزانه حداقل ۱۲۰۰بار استغفار خوانده شود.)

◻️در باب رزق (مانند امور مالی و تجارت و...) ، هرگز بر مردم سختی نکنید.

📚أحسن البرهان.

✒️ترجمه: احقر محمدعرفان


حافظ ابن رجب رحمه الله می گويد:

از حضرت عمر رضي الله عنه درباره‌ی افرادی سوال شد كه میل به معصيت و گناه و شهوت انجامش را دارند اما آن را انجام نمي دهند؛ فرمود : "اين ها كساني هستند كه الله تقواي قلوبشان را امتحان كرده است و اجر و مغفرت بزرگي خواهند داشت".

📚جامع العلوم و الحكم :۱۶/۲۲۵


*🖌️مــردم طولانی ترین شب سال (یلدا) را به یاد دارند و فراموش نمی کنند*

*اما از طولانی ترین روز غافلند و برایش آمادگی ندارند*

*💮«فِي يَوۡمٖ كَانَ مِقۡدَارُهُۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٖ»*


نشانه های ایمان

🔹جامع العلوم محدث المعی و مفسر لوذعی حضرت علامه محمّد زرولی خان قدس سره فرمودند:

"اگر کسی از من بپرسد که دلیل ایمان شما چیست؟ من فورا سه دلیل خواهم گفت:

۱. یک دلیل اینست که بسیار با قرآن کریم محبت دارم. حتی امامت نماز را تنها بدین خاطر انجام می دهم که قرآن مجید تلاوت کنم و در رمضان نیز بدین خاطر ، تفسیر درس می دهم که نقصان تمام سال ، جبران گردد.

۲. دوم اینست که بر بزرگان ، اساتذه و اکابر خود بیش از حد اعتماد دارم.

۳. و سوم اینست که دوست دارم در ماحول مسجد باشم."

📚أحسن البرهان

✒️ترجمه: محمد عرفان


پیر طریقت ، رهبر شریعت حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید دامت برکاتهم ، شامگاه شنبه (1 دی‌ماه 1403) در اختتامیه نشست سورای عالی فقه و افتاء ، در فرازی از سخنان خویش فرمودند :

🔹 علاوه‌بر «فقه ظاهر»، باید به «فقه باطن» نیز توجه داشته باشیم

مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم توجه به «فقه باطن» تاکید کردند و گفتند: آنچه در این جلسات و نشست‌های فقهی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد «فقه ظاهر» است. اما علاوه بر توجه به این بخش، نیاز و مهم است که همۀ ما به «فقه باطن» نیز داشته باشیم. فقه باطن مربوط به تزکیه و اصلاح درونی است.

ایشان افزودند: فقهای گذشته به «فقه باطن» نیز بسیار توجه داشته‌اند. تمام ائمه و مجتهدین ازجمله امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام مالک، امام احمد‌بن‌حنبل، سفیان ثوری رحمهم‌الله و سایر بزرگان و فقها علاوه‌بر شناخت و مهارت در زمینۀ فقه ظاهر و مسائل فقهی، در زمینۀ فقه باطن و اصلاح درونی نیز شناخت و مهارت داشتند و آن را در زندگی خود مورد توجه قرار می‌دادند.

فرید
یکشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
7:13 PM

آمارگیر وبلاگ

Print <-BlogAndPostTitle->
  • new posts
  • ساعت و تاريخ