تعویذ و سوختن آیات قرآن
⁉️الاستفتاء ⁉️(شماره ۲۶۵)
السلام عليكم و رحمت الله
ببخشید استاد، برخی تعویذ می نویسند و فقط حروف نوشته شده، و اگر خوب دقت کنید، آن حروف سوره ایی از قرآن است که حروف آن جدا جدا نوشته شده، و می گوید که مریض را با این تعویذ دود بزنید. یعنی طوری این تعویذ را بسوزانید که دود آن به بدن مریض بخورد.
آیا این نمونه تعویذ از نظر شریعت جایز است؟
آیا این، سوختن قرآن محسوب نمی شود؟ آیا سوختن قرآن جایز است؟
نمونه تعویذ این است:
تعوذ و بسمله و کوثر به حروف....
أ ع و ذ ب ا ل ل ه .....إ ن ن ا أ ع ط ي ن ا ك ا ل ك و ث ر
✍وعلیکم السلام و رحمة الله وبرکاته.
الجواب باسم المنعم بالصواب:
فقها گفته اند هنگامی که قرآن پاره و پوسیده و غیر قابل استفاده شد بهتر است که دفن گردد.
البته عده ای دیگر گفته اند :برای جلوگیری از بی حرمتی آن اگر دفن آن ممکن نبود سوختن آن جايز است.و از عمل حضرت عثمان رضی الله عنه دلیل گرفته اند که به غیر از مصحف امام که به لغت قریش بود سایر مصحف ها را سوزاند و هیچ صحابی بر وی اعتراض نکرد.
البته ابن عابدين رحمه الله از امام محمد رحمه الله نقل کرده اند که سوخته نشود بلکه دفن شود.
ولی در این زمانه بهتر است که دفن گردد چون سوزاندن قرآن شعار کفار لعین شده است .
وَقَالَ عُثْمَانُ لِلرَّهْطِ الْقُرَشِيِّينَ الثَّلَاثَةِ : إِذَا اخْتَلَفْتُمْ أَنْتُمْ وَزَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ فِي شَيْءٍ مِنَ الْقُرْآنِ فَاكْتُبُوهُ بِلِسَانِ قُرَيْشٍ ؛ فَإِنَّمَا نَزَلَ بِلِسَانِهِمْ. فَفَعَلُوا حَتَّى إِذَا نَسَخُوا الصُّحُفَ فِي الْمَصَاحِفِ رَدَّ عُثْمَانُ الصُّحُفَ إِلَى حَفْصَةَ، وَأَرْسَلَ إِلَى كُلِّ أُفُقٍ بِمُصْحَفٍ مِمَّا نَسَخُوا، وَأَمَرَ بِمَا سِوَاهُ مِنَ الْقُرْآنِ فِي كُلِّ صَحِيفَةٍ، أَوْ مُصْحَفٍ أَنْ يُحْرَقَ.
📚صحیح البخاري
وأكثر الروايات صريح في التحريق فهو الذي وقع، ويحتمل وقوع كل منهما بحسب ما رأى من كان بيده شيء من ذلك، وقد جزم عياض بأنهم غسلوها بالماء ثم أحرقوها مبالغة في إذهابها. قال ابن بطال: في هذا الحديث جواز تحريق الكتب التي فيها اسم الله بالنار، وأن ذلك إكرام لها وصون عن وطئها بالأقدام.
📚فتح الباري
عن طاوس عن ابيه انه كان اذا اجتمعت عنده الرسائل امر بها فاحرقت
📚المصنف لابن ابي شيبة
المصحف إذا صار خلقا وتعذر القراءة منه لا يحرق بالنار إليه أشار محمد وبه نأخذ، ولا يكره دفنه، وينبغي أن يلف بخرقة طاهرة، ويلحد له لأنه لو شق ودفن يحتاج إلى إهالة التراب عليه، وفي ذلك نوع تحقير إلا إذا جعل فوقه سقف وإن شاء غسله بالماء أو وضعه في موضع طاهر لا تصل إليه يد محدث ولا غبار، ولا قذر تعظيما لكلام الله عز وجل اهـ
📚ردالمحتار
و فی السراجیه:إذا صار المصحف خلقا ينبغي أن يلف في خرقة طاهرة و يدفن في مكان طاهر او تحرق
📚التاتارخانية
در مورد سوزاندن تعویذی که سوال کرده اید بنده تخصصی ندارم ولي اگر عالم معتمدی آن تعویذ را داده و هدفش فقط معالجه بیمار باشد ،و بی احترامی نباشد،طبق عبارات بالا جواز دارد.
(والله اعلم)