تـــصـــوف و عـــرفـــان

(تــزکــیــه و احــســان)

مراقبه چیست/گمان نیک به الله/درود/یکسو بودن در سلوک/

امام شمس‌الدین ابن القیم رحمه‌الله:

به اندازه‌ای که گمان نیک به پروردگارت داشته باشی و به او امید داشته باشی،

توکلت بر او نیز به همان اندازه خواهد بود.

و به همین دلیل، برخی از علما توکل را

به داشتن گمان نیک به الله تفسیر کرده‌اند.

-مدارج السالکین (121/2)


شخص خردمند به دنبال رویا بافی نیست ؛

زیرا کسی که این چنین باشد ، از عملش کاسته می‌شود و کسی که مرگش فرا برسد ، رویاهایش به او سودی نمی‌رسانند.

- ابن حبان رحمه الله

(روضة العقلاء ونزهة الفضلاء: ٤٤)


#قال_الله_تعالى

هَٰذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُم بِالْحَقِّ ۚ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ""""الجاثیة آیه 29

این (نامه‌ی اعمال که دریافت می‌دارید) کتاب ما است و اعمال شما را صادقانه بازگو می‌کند.

ما تمام کار هایی را که شما در دنیا انجام می‌دادید ، ثبت و ضبط می کردیم.


عبادت هزاران و میلیون ها سال ما با یک تکبیر تحریمه ی آنان(اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم )که پشت سر رسول الله صلی الله علیه و سلم گفته اند برابری نمی کند.

📚تفسیر تبیین الفرقان(۳۱۲/۱۱)

✍حضرت امام شهید علامه مولانا محمدعمر سربازی رحمه‌الله


❇️ مراقبه چیست؟

🔸 حضرت قطب الارشاد، علامه، مولانا محمد عمر سربازی رحمة الله علیه در کتاب خلاصة التصوف تحریر فرموده‌اند: از اسباب وصول الی الله و از اسباب ولایت، که شریف‌تر، نزدیک‌تر و آسان‌تر است نسبت به راه‌های دیگر در رسیدن به هدف طریق مراقبه است.

🔸 مراقبه در لغت مشتق است از ترقب و انتظار برای هدف یا از رقیب است به معنی نگهبانی قلب.

🔸 در اصطلاح این قوم (صوفیه کرام) عبارت است؛ از نگهبانی دل از خواطر و انتظار فیض الهی بدون ذکر زبانی و قلبی و چند تعریف دیگر هم کرده‌اند.

در مراقبه همه وقت قلب را به صرف مسمی و مذکور متوجه دارد و این را حضور می گویند و مقصود از ذکر هم تحصیل همین حضور است.

🔸 خواجه شیراز، عارف بلند پروازه چه خوش گفته است:

حضوری گر همی خواهی از او غایب مشو حافظ/متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و امهلها

🔸 و به قول عارف رومی:

اندرین ره می‌تراش و می‌خراش/تا دم آخر دمی غافل مباش.

🔸 نزد خواجه امام ربانی قدس سره مقامات و سبقات ذکری در مقابله مراقبات به منزله "الف و با" اند در مقابله هدایه خوانان (کسانیکه کتاب هدایه می خوانند).

📚 خلاصة التصوف: [۱۳۲] اثر گرانسنگ قطب الارشاد حضرت امام مولانا محمد عمر سربازی رحمه الله.

مدار کار بر استقامت است، اَلاِسْتِقَامَةُ فَوقُ الکَرَامَةِ (استقامت بر شریعت از کرامت و خوارق عادات بهتر است).

💎 شیَّبَتنِي سُورَةُ هُودٍ ؛ حدیث معروف است. (ترجمه: سوره مبارکه هود مرا پیر کرد)

هرگاه سید انبیاء، سرور اتقیاء علیه و علی آله الصلوة و السلام چنین فرماید، و امر استقامت آن حضرت را پیر سازد، امثال ما بو الهوسان که هوس استقامت کنیم و دَم از استقامت زنیم، هوس و خیال است!

بهرحال دست‌وپا باید زد و سعی باید کرد که غرفی از آن بحر بیکران بدست آید و به کام جان برسد.

📚 مکتوبات_معصومیه ، جلد سوم، مکتوب۱۱۵

شایستهٔ هر شخصی است که خلوتی داشته باشد تا گناهان خود را به یاد بیاورد و برای آن‌ها طلب مغفرت کند.

- امام مسروق رحمه الله

(الزهد للإمام أحمد بن حنبل رحمه الله : ۲۸۳)

کسی که صبر و یقین نداشته باشد، فرد سبک عقلی است که شهوات و هوای نفس ، او را به بازی می‌گیرند ؛ همانگونه که باد ، چیزهای سبک را این سو و آن سو می‌برد.

- امام ابن القیم رحمه الله

(التبیان: ۸۸/۱)

تقوا یا نادانی؟

✍️ مفتی محمد ادریس (انگلستان)

(فارغ‌التحصیل از جامعہ دارالعلوم کراچی)

حکیم الامت، مولانا اشرف علی تهانوی رحمة‌الله‌علیه، یک شخصیت برجسته‌ی دینی و درمانگر روحانی بودند. مطالعه‌ی سخنان و مواعظ ایشان باعث اصلاح و رشد معنوی انسان می‌شود.

در یکی از نوشته‌های ایشان آمده است که حضرت مولانا شاه فضل‌الرحمن صاحب گنج مراد آبادی رحمة‌الله‌علیه، روزی غذایی دریافت کردند. ایشان آن را به یکی از خلیفه‌های خود دادند. اما آن خلیفه بیش از حد محتاط بود و اعتراض کرد:

"آیا شما درباره‌ی منبع این غذا تحقیق کرده‌اید؟ آیا ممکن است این غذا حرام یا مشکوک باشد؟"

این‌گونه وسواس‌ها بی‌مورد بود. حضرت شاه فضل‌الرحمن صاحب گنج مراد آبادی رحمة‌الله‌علیه پاسخ دادند:

"برو! زیادی درگیر حلال و حرام شده‌ای. آنچه خداوند عطا می‌کند، بخور!"

حکیم الامت مولانا اشرف علی تهانوی رحمة‌الله‌علیه در ادامه فرمودند که بعضی افراد وقتی به مهمانی دعوت می‌شوند، به جای خوردن غذا، شروع به تحقیق درباره‌ی منبع درآمد میزبان و ظروف غذا می‌کنند. ایشان تاکید کردند که این وسواس بیش از حد یک بیماری است که از غرور و تکبر سرچشمه می‌گیرد.

برخی افراد نیز نسبت به امام جماعت اعتراض می‌کنند که قرائت قرآن او کاملاً صحیح نیست. در یکی از حکایات، آمده است که حضرت حسن بصری رحمة‌الله‌علیه یک شب از نزدیکی خانه‌ی حضرت حبیب عجمی رحمة‌الله‌علیه عبور کردند و او را در حال خواندن قرآن در نماز تهجد دیدند. ایشان قصد داشتند پشت سر او نماز بخوانند، اما چون تلفظ بعضی از حروف را صحیح نمی‌دانستند، از اقتدا منصرف شدند.

اما همان شب در خواب، حضرت حسن بصری زیارت الهی را نصیب شدند و از خداوند درخواست کردند که عملی را به ایشان معرفی کند که نزد او محبوب باشد. خداوند پاسخ داد:

"نماز خواندن پشت سر حبیب عجمی نزد ما محبوب‌ترین عمل است."

(منبع: ملفوظات حکیم الامت، جلد 16 صفحه 195، جلد 4 صفحه 332)

درس این حکایت:

بزرگان ، حتی اگر قرائت دقیق مطابق قواعد تجوید نباشد، قرآن را با سوز، عشق و اخلاص می‌خوانند، و این ارزشمندتر از تلفظ دقیق است.


درود پاک

💫حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه می فرماید:

درود خواندن بر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بیشتر از آب که آتش را از بین می برد، گناهان را از بین می برد و سلام فرستادن بر آن حضرت از آزاد کردن برده افضل است.

و محبت رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز از آزاد کردن برده و شمشیر زدن در راه خدا أفضل است.

📚منبع: [أخرجه الخطیب و الأصبهاني ؛ کذا فی الکنز ج۱، ص۲۱۳]


✔توحید مطلب و یکسو بودن در سلوک چیست؟

توحید مطلب این است که سالک در مورد مرشد خود این گمان را داشته باشد که در دنیا علاوه بر مرشد من کسی دیگر نمی تواند مرا به مطلوب برساند اگرچه در این زمانه مشایخ دیگر نیز باشند و به اوصاف کامل متصف باشند مگر رسیدن من به دولت مقصود فقط به وسیله مرشدم می باشد، توحید مطلب رکن بزرگ سلوک است و کسی که توحید مطلب نداشته باشد پریشان و هر جایی می شود.

📚امداد السلوک ۶۴

حضرت مولانا رشید احمد گنگوهی قدس سره.

تا هنگامی که نسبت راسخ نشده است برای ملاقات بزرگان مختلف رفتن مناسب نيست ،سالک به نزد کسی به قصد استفاده[اصلاحی مخصوص طریقت] نرود[اما رفتن برای طلب دعا و صحبت با اجازه مرشد اشکال ندارد] حتی به مزارات بزرگان نیز نرود و بعد از رسوخ نسبت دل خودش میل هم پیدا نمی کند سالک باید نسبت‌ به‌ شیخ خود به این مسلک باشد

همه شهر پر ز خوبان منم و خیال ماهی

چه کنم که چشم بد خو نکند به کس نگاهی

...در مورد شیخ این گمان کند که برای من از همه انفع است این را وحدت مطلب می گویند.البته بعد از رسوخ نسبت هر کجا می رود برود و هر جا می نشیند بنشیند.

📚ملفوظات حکیم الامت اشرف علی تهانوی قدس سره ۲۹۳/۱۸

به خدمت مشایخ مختلف رفتن[برای اصلاح خاص اهل طریقت]اندیشه را مشوش می کند علت این است که مزاج ها، طبایع و طریقه های تربیت مختلف است و این باعث می شود که سالک به تشویش ذهنی مبتلا شود به همین دلیل از همه منع می کنم.

📚ملفوظات حکیم الامت اشرف علی تهانوی قدس سره ۲۴۰/۲۲

سالک به خدمت مشایخ [طریقت]دیگر با دو شرط می تواند برود اول اینکه مذاق آن با مذاق مرشدش مخالف نباشد دوم اینکه از وی در مورد تربیت و اصلاح[مخصوص طریقت و تصوف]سوال نکند

📚ملفوظات حکیم الامت اشرف علی تهانوی قدس سره

♦️حضرت مولانا عبدالحق مجددی مد ظلهم


🌼حدیث نبوی🌼

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ الله صلی الله علیه وسلم قَالَ:

«لا يَتَمَنَّى أَحَدُكُمُ الْمَوْتَ، إِمَّا مُحْسِناً فَلَعَلَّهُ يَزْدَادُ، وَإِمَّا مُسِيئاً فَلَعَلَّهُ يَسْتَعْتِبُ. "

ابوهريره رضی الله عنه می گويد: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند :

«هيچ يک از شما آرزوی مرگ نکند. زيرا يا فرد نيکوکاری است که اگر زنده بماند، شايد به نيکي هايش بيفزايد. و يا شخص بد کاری است که اکر زنده بماند، شايد توبه کند‌. "

📚بخارى شریف :7235

سخت‌ترین عقوبت برای یک انسان اینست که گمراه باشد و شیطان برایش توهمِ هدایت ساخته باشد.

" وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ "

اِبْنُ الجَوْزِيّ - رَحِمَهُ الله

🤍


نگاهی از سرِ عبرت

سیدنا ابوبکر الصدیق رضی الله عنه فرمودند:

کجایند زیبارویانِ پاکیزه‌ای که صورتهایشان زیبا بود و به جوانی خود مغرور و شادمان بودند؟!

کجایند پادشاهانی که شهرها را ساختند و در اطراف آن‌ها قلعه و دیوار کشیدند؟!

کجایند کسانی که در میادین جنگ پیروز و غالب می شدند؟!

روزگار آن‌ها را خوار و نابود کرد و آنان واردِ تاریکی‌های قبر شدند....

عجله کنید!.... عجله کنید!... خود را نجات دهید!... خود را نجات دهید!1

1-صفةالصّفوة، ،1/136، و تهذیب حلیة الأولياء،158/1


❤ حداقل ، اراده ذکر کردن باشد !

🌹سیدی حضرت حکیم الامت تهانوی قدس سره فرمودند :

" حتی اگر توفیق ذکر حاصل نشود ، کم از کم ، اراده ذکر و حسرت ذکر کردن باشد . "

📚ملفوظات حکیم الامت ؛ جلد ۳۱

✏محمد عرفان غفر له


🔸همت عمل🔸

🔅مفتی اعظم سابق پاکستان ، حضرت مفتی محمد شفیع عثمانی قدس سره فرمودند:

" همت و توفیق عمل ، بوسیله خواندن یا فهمیدن کتابی حاصل نمی شود. راه حل بدست آوردنش فقط یک چیز است و آن صحبت اهل الله و حصول رشد همت از محضر آنان است.

به همین چیز ، تزکیه می گویند."

📚معارف مفتی اعظم

📝محمد عرفان غفرله


در مجلس عشاق قراری دگر است

وین بادهٔ عشق را خماری دگر است

آن علم که در مدرسه حاصل کردند

کار دگر است و عشق کاری دگر است

حضرت مولانا


☪ نیاز به ارتباط با افراد صالح

📝 حضرت حکیم الأمة مجدد الملة مولانا اشرف علی تهانوی رحمه‌الله

➖ ترجمه: (مولانا ) شمس الحق فقهی مد ظلهم

کسانی که از نعمت هم‌نشینی با افراد صالح برخوردار نشده‌اند، کاملاً بی‌بهره هستند، حتی اگر در شمار علما باشند.

صرفاً آموزش و یادگیری کافی نیست ، البته این بدان معنا نیست که هیچ فایده‌ای وجود ندارد، بلکه بدین معناست که این امر (تعلیم و تعلم) به تنهایی برای کسب رشد معنوی و اصلاح نفس کافی نیست.

📕 ملفوظات حکیم الامت : ۷ / ۲۹۲


آن خر به مثال جو در زر فکند خود را

غافل بود از شاهی کز سنگ گهر سازد

بس کردم و بس کردم من ترک نفس کردم

خود گوید جانانی کز گوش بصر سازد

> مولانای جان


🌹تعظیم نام " الله " جل جلاله🌹

♦️حکیم الأمت حضرت مولانا اشرف علی تهانوی قدس الله تعالی سره می فرمایند:

" همانطور که هرگاه نام مبارک آن حضرت صلی الله علیه وسلم گرفته یا شنیده شود ، گفتن " صلی الله علیه وسلم " واجبست و ترک درود ، موجب گناه می شود ؛ به همین صورت ، گفتن " جل جلاله " یا " تعالی " یا هر لفظی که دلالت بر تعظیم کند ، به همراه نام پاک حضرت حق تعالی واجب است. و الا ، گناه عائد خواهد شد.

البته اگر در یک مجلس و نشست ، چندین بار نام ( یعنی نام الله تعالی یا نام آن حضرت علیه السلام ) گرفته شود ، یکبار گفتن " صلی الله علیه وسلم " بعد از ذکر نام آن حضرت علیه السلام و یکبار گفتن " جل جلاله " یا " تعالی " واجب است.

و هر بار گفتن ، مستحب می باشد.

اما مقتضای محبت و عشق اینست که هر بار ( با ذکر نام آن حضرت صلی الله علیه وسلم ) درود خوانده شود.

📚 انفاس عیسی

✏محمد عرفان عفي عنه

برچسب‌ها: مراقبه، درود، گمان نیک، توکل
فرید
دوشنبه ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
10:2 AM

آمارگیر وبلاگ

Print <-BlogAndPostTitle->
  • new posts
  • ساعت و تاريخ