سخنان ارزنده حضرت قطب الارشاد پیرامون ذکر الله
حضرت قطب الارشاد مولانا محمّدعمر سربازی قدس سره مینویسند: در این راه سعی و ریاضت در کار است نه گفت و شنید و یا وعظ و اندرز، چنان پر شد فضای سینه از دوست هیهات که امروز آدم بی فکر از ذوق این »می« بیخبر است و در حقیقت آن لذّت و ذوق که در ذکر محبوب است نه در دنیا نظیرش پیدا میگردد و نه در آخرت.
کشتگان خنجر تسلیم را خداوند متعال فرموده است: چنان غرق گشتم به دریای عشق بدون کثرت ذکر و صحبت شیخ کامل به پایان رسانیدن این کار، صعب و بلکه محال است. به قول حافظ شیرازی: و نیز میفرمایند: مقصود کار کردن و ذکر کردن است. کار کن کار، بگذر از گفتار بعضی از نقشبندیان ما به کثرت اسباق و مقامات غَرّه شده اند و آنها را مقصود میدانند این اشتباهی بزرگ است؛ اگر فردی یک لطیفه گرفته ولی ذکر به کثرت میکند بهتر و اثر پذیرتر است و نزد اهل الله مقبولتر از آنکه ده سبق خوانده ولی ذکر نمیکند بلکه کثرت اسباق بدون کثرت اذکار موجب کبر و غرور و گمراهی است. جایی دیگر در جواب مریدی که طریقه ی حصول حبّ و خوف الهی و رسول خدا صلی الله علیه و وسلم و کسب مقام اخلاص و رقّت قلبی و دوری بی حوصلگی را سؤال نموده بود، مینویسند: عالج و داروی شما فقط سه چیز است: در خرمن کائنات کردیم نگاه یک دانه محبت است باقی همه کاه ضعف حبّ و خوف الهی و ضعف حبّ رسول اکرم صلی الله علیه و وسلم و نبود اخلاص و عدم رقّت قلب و بیحوصلگی در بندگی و ... همه ناشی از غفلت قلب و کسالت روح و در خواب بودن عقل (معاد) است و چون غفلت از دل و کسالت از روح و خواب از عقل (معاد) دور شود، قلب متوجّه و روح چُست و عقل بیدار میگردد سپس انسان از حقیقت آگاه شده و جذبات الهی او را حاصل گشته و فکر معاد غلبه میکند و این همه متعلّق به کثرت ذکر است. در ابتدای امر ذکر، اهل سلوک دو حالت دارند؛ در حدیث است که »اَفضَلُ العِبَادَاتِ اَخمَرُهَا« ذکر کن ذکر تا تو را جان است منبع: جام شریعت و سندان عشق |